כתיבת קורות חיים – המדריך של TAZOOZ

קורות חיים הם מעין כרטיס ביקור שלכם שמאפשר למעסיקים ללמוד עליכם – על הניסיון הרלוונטי המקצועי שלכם, על הכישורים שלכם ועוד מידע חשוב אחר. מרגע ששלחתם את קורות החיים שלכם למעסיק הפוטנציאלי, אם באמצעות המייל או הפקס, עוברים קורות החיים שלכם גלגולים רבים. אם מדובר בחברה קטנה או בינונית, קורות החיים שלכם יופנו למנהל משאבי האנוש או באופן אישי למנכ”ל החברה. אבל, אם קורות חיים מיועדים לארגונים גדולים יותר, הם יפגשו בעיניים רבות – החל מהמגייסים השונים לתפקיד, אנשי צוות כוח אדם ועד למנהלי המחלקות הרלוונטיות והמנהלים. לכן, כתיבה של קורות חיים צריכה להיעשות באופן מדויק, מקצועי ואיכותי.

כתיבת קורות חיים כרוכה בלא מעט שאלות: איך אפשר להכניס את כל הניסיון המקצועי לעמוד אחד? איך אספר מי אני בפסקה כל כך קצרה? האם קורות החיים שכתבתי באמת משקפים את מי שאני?

ובכן, עבור כל השאלות האלה ועוד, כתבנו מדריך של כתיבת קו”ח. מדריך לכתיבת קורות חיים טובים ואיכותיים, שישפר את סיכויי הקבלה שלכם לתפקידים ויגרום לכם לצעוד בבטחה אל עבר חדר המנהל. המדריך נוגע באספקטים חשובים של תוכן קורות חיים מצד אחד וכן של עיצוב קורות חיים מצד השני. בדפים הבאים תמצאו גם עצות איך אפשר לכתוב קורות חיים אטרקטיביים.

כתיבת קורות חיים נעשית בראש ובראשונה בקיצור נמרץ

זכרו, כי ממייני קורות חיים מקבלים לכל משרה לעיתים גם מאות מסמכי קורות חיים, שמאחורי כל אחד מהם עומד מועמד ראוי, לפחות כמוכם. על מנת שלא להתיש את מי שמבצעים את המיון הראשוני של קורות החיים (לרוב מדובר באנשי משאבי אנוש בחברה או בצוות אדמיניסטרטיבי), יש לנסח קורות חיים בצורה ממוקדת וקצרה ככל האפשר. אורך המסמך אינו צריך להיות ארוך יותר מעמוד אחד ובמקרים מיוחדים – שני עמודים.

הדגישו את הכישורים האטרקטיביים ביותר שלכם, שווקו את המומחיות שלכם ואת ההישגים שלכם (עמידה ביעדים או קבלת תואר “עובד מצטיין”). הקפידו להדגיש את כישוריכם ולא את התכונות בהם בורכתם. לדוגמא, הדגישו כי יש לכם יכולת לרדת לפרטים או אתם בעלי ראיה מרחבית, הדגישו כי אתם חרוצים או רוכשים ידע חדש במהירות.

על שפת המסמך להיות פורמאלית ומכובדת, אך לא בשפה גבוהה מידי שתיצור ריחוק. יש להקפיד כמובן על הגהה ותקינות השפה. רצוי להשתמש בשפה פעילה, המשדרת אקטיביות, יזמות, ראש גדול. כתיבת קורות חיים טובה היא עניינית, יש להימנע מסיפורים ארוכים, ביטויים קשים לקריאה או פרטים אשר אינם רלוונטיים לקורא או למשרה.

עליכם להיות מדויקים בציון העובדות ולא להשמיט או לשנות עובדות שאינכם רוצים לחשוף, דוגמת מקומות עבודה שעבדתם בהם רק חודשים ספורים. לשקרים מהסוג הזה יש נטייה לצוץ ברגע הכי פחות מתאים.

כתיבת קורות חיים נכונה היא כרונולוגית – מהסוף להתחלה

בעת תיאור הניסיון התעסוקתי בקורות החיים, מקובל לפתוח בתיאור המשרה הנוכחית, ולהמשיך ממנה לאחור, בסדר כרונולוגי הפוך. כתיבה של קורות חיים בדרך זו מציגה למעסיק קודם כל מהם תחומי העיסוק הנוכחיים והרלוונטיים ביותר שלכם, ורק לאחר מכן ילמד כיצד בניתם את הניסיון התעסוקתי ומה היו התחנות שעברתם בדרך.

אותה חוקיות עובדת גם בסעיף ההשכלה – יש להתחיל במוסד ההשכלה האחרון בו למדתם ולהתקדם בסדר כרונולוגי לאחור.

כתיבה של קורות חיים נכונה צריכה להיעשות בהתאם לסטנדרטים מקובלים

יש כמה סטנדרטים בפורמט של קורות חיים, שנדרש לשמור עליהם. לדוגמא:

  • פרטים אישיים (שם, גיל, טלפון, פרטים ליצירת קשר)

  • קורות חיים פותחים תמיד בפרטים האישיים, הכוללים פרטי התקשרות, מקום מגורים וכדומה. גם כאן אין צורך להרחיב מדי ולפעול על פי דרישות המעסיק. אין צורך לציין את מספר הילדים ואת הגילאים המדויקים שלהם, אלא אם כן דרשו זאת במפורט.

  • ניסיון תעסוקתי (התפקידים האחרונים בהם עבדתם, כאמור מהסוף להתחלה)

  • עבור כל מקום עבודה, יש ציין את שנות העבודה, שם החברה שבה עבדתם וכן מה היה תפקידכם. מומלץ לפרט את פרטי התפקיד וההישגים העיקריים (יש להתמקד בהישגים עבור החברה). במידה שהינכם עדיין מועסקים יש לציין זאת, למשל: 2008 – עד היום: מנהל משמרת במסעדה.

  • השכלה (השכלה תיכונית, השכלה אוניברסיטאית, קורסים מעשיים רלוונטיים לתפקיד)

  • כלל זה תקף גם לגבי לימודים מקצועיים לא אקדמיים. סטודנטים צריכים לציין את מקום הלימודים וכמובן את שנת הלימודים. לא פעם, למשל, מחפשים סטודנטים בשנתם האחרונה או לפני האחרונה, בכדי להכשירם היטב להמשך הדרך. אם קיבלתם תעודת הצטיינות במהלך הלימודים – זה המקום לציין זאת.

  • שירות צבאי (כדאי לציין מספר שנים ותפקיד בצבא)

  • שפות ותוכנות

  • בסוף קורות החיים תוכל להוסיף פרטים נוספים, למשל שפות (ברמות קריאה, כתיבה ודיבור) והכרות עם מחשב ותוכנות.

  • מכתבי המלצה

  • ציינו בסוף כי “המלצות ימסרו לפי דרישה”.

כמובן, זהו המבנה הבסיסי. נהוג אמנם להציג את הניסיון התעסוקתי ולאחריו את ההיסטוריה האקדמית, אולם אפשר להחליף ביניהם, כל עוד נשמרת הכרונולוגיה והחלוקה לנושאים מובנת וברורה. על גביו, אפשר להוסיף תוספות מעניינות ויצירתיות, כמו תחביבים, שאיפות ויעדים בחיים. בנוסף בהחלט אפשר להוסיף פסקה ראשונה או אחרונה שתשקף בכמה מילים את הייחוד שלכם, את הכישרון שלכם ואת אותם המרכיבים שהופכים אתכם למועמדים ראויים וטובים לתפקיד.

עיצוב קורות חיים

אף שתחום העיצוב הוא תחום סובייקטיבי, בכל הקשור לעיצוב קורות חיים, ישנם כללים ברורים. על עיצוב קורות החיים להיות נקי וברור ועל המידע להיות מאורגן ומסודר כך שיקל על קריאתו של המעסיק הפוטנציאלי.

כתיבת קורות חיים טובה מחייבת עימוד נכון, עיצוב הולם, וכאמור, רצוי לסכמם בדף אחד. על המסמך להראות אסתטי, מסודר, מוקפד וממוקד. קורות חיים בדרך כלל מוגשים כמסמך WORD. יש להימנע מכתיבה בפורמטים סגורים שכן רוב החברות מתקשות לטפל בקורות חיים כאלו. בעת הכתיבה השתמשו בפונט מוכר וברור (רצוי Arial או David), בפונט קריא (גודל 12) ועם רווחים מספיקים בין השורות (שורה וחצי או שתיים), היזהרו מעיצוב עמוס וצפוף מדי. עשו שימוש בכותרות משנה מתאימות, והדגישו מידע רלוונטי בולט על מנת שיהיה קל לאתרו.

לאחר שלב כתיבת קורות חיים, יש לשמור את המסמך בשם “ידידותי” – רצוי לציין בשם המסמך את השם שלכם, אל תסתפקו במילים “קורות חיים” או “CV”, כדי להקל על החברה את תהליך המיון והאיתור של קורות החיים שלך.

באתר TAZOOZ תמצאו קורות חיים לדוגמא בעשרות פורמטים ודוגמאות, שיאפשרו לכם להבין כיצד להכין קורות חיים בצורה נכונה ומהו המידע שיש לכלול בהם. עשו בהם שימוש והתאימו אותם לצרכיכם.

Comments are closed.